Actueel

Vanuit de bron

‘Welke wereld kunnen we samen creëren?’

Het nieuwe motto van de Iona stichting ontstond tijdens een werksessie met directeur Ignaz Anderson, diens collega’s en de mensen van webbureau Studio Parker. Kandinsky en Bauhaus vormden visuele bronnen voor deze organische en frisse website. De Iona stichting is een internationaal fonds voor vernieuwende initiatieven, geïnspireerd door antroposofie en kunst. Wij werken intensief met hun samen.

Fotoboek

Coming Home

Met de kunstenaar Willem van den Hoed maakten we een bijzonder fotoboek. Bij de presentatie in Galerie Piet Hein Eek zei de redacteur: Tot nu toe kende ik twee soorten ontwerpers: zij die hun eigen stijl op een project drukken of zij die fantasieloos uitvoeren wat hun wordt gevraagd. Maar jullie stellen je open voor het eigene van een project én laten je verbeelding werken.

Geoliede catalogus

De zwarte Madonna in Haarlem

Najaar 2018 maakten we een catalogus bij de expositie ‘De zwarte Madonna en de Troost’ in de Vishal Haarlem, waar ook vrij werk van Mark was te zien. Een geoliede boekproductie: Hein van den Heuvel fotografeerde op de dag na de opening en drie weken later werd het eerste boek uitgereikt door Abdelkader Benali. Dankzij een goede voorbereiding en hecht samenspel met kunstenaar-curator Alet Pilon en drukkerij Raddraaier.

Dichtbundel

Wij bestaan voorbij de woorden

Eind februari 2019 werd in Amsterdam de dichtbundel gepresenteerd van Anne Possel: ‘Wij bestaan voorbij de woorden’. Gedichten over de weg naar die ene geliefde die jou in het hart van de stilte tegemoet komt. Gezet in de Trinité op ruim paginawit, leiden rust en ritme de lezer naar deze ontmoeting. Bestel de bundel bij de schrijfster.

Ruimte voor tekencultuur

Het Huis van Betekenis

Na 20 jaar en vele ontwerpopdrachten hebben wij in 2018 de stap gezet om zelf een nieuwe culturele organisatie op te zetten, rondom onze liefde voor het tekenen. Velen zijn inmiddels bekend met de naam: Het Huis van Betekenis.

Na een jaar zijn we met vijftien tekenaars en creatieven. Het pand aan de Utrechtse Lauwerecht 10 is een levendige broedplaats en een podium voor tekencultuur. Onze rol lag naast visie-ontwikkeling ook in het organisatorisch ontwerp, zo is er inmiddels een stichting. Wij blijven beide actief als coördinator en aanjager van tekenprojecten rondom milieu, emancipatie en een inclusieve samenleving.

Kom gerust langs als je wilt bijdragen. Fotograaf Caroline Schröder ving de sfeer:

 

Het Huis van Betekenis is een community van tekenaars en verwante creatieven die samenwerken vanuit een historisch houten pand aan de Lauwerecht in Utrecht. We zijn nauw verbonden met de HKU en het Utrechtse cultuurveld. Ook platform voor visual journalism ‘Drawing the Times’ is lid. Als collectief geloven we in de kracht en bezieling van getekende verhalen voor maatschappelijke organisaties. Tekenen is voor ons zowel kunst als communicatie. Het Huis van Betekenis is een werk-, leer- en deelgemeenschap. Tekenaars vinden op de Lauwerecht inspirerende studioplekken. Daarnaast organiseren we workshops, exposities en events rondom actuele tekencultuur. Een deel van het sfeervolle pand is te huur voor creatieve bijeenkomsten. Het Huis is een stichting.

Onder de vlag van De Ruimte ontwerpers zetten we onze ontwerp- en tekenprojecten voort vanuit het Huis aan Lauwerecht 10 in Utrecht. Daarnaast behouden we onze studio in Amsterdam-West.

Meer over Het Huis van Betekenis

 

 

 

 

6 t/m 28 april 2018 in artKitchen gallery

Expositie: We want it darker

Actueel: ArtKitchen organiseert een kunstdiner op donderdagavond 19 april: bijzonder eten temidden van de expositie en o.a. een performance van Fernando Oliveira, geïnspireerd op de inkttekeningen. Lees meer.

Na zijn fotoproject ‘Polderlichaam’ op FotoFestival Naarden 2015 keert Mark Schalken terug naar de meest sensuele kunstvorm die er voor hem bestaat: tekenen met inkt.  In de series – meditatief, erotisch en gewelddadig – krioelen zijn inktwezens op grote vellen papier en in kleine publicaties. Het menselijk lichaam blijft zijn motief. Recent werk wentelt en kronkelt in brede kwaststreken. Bij de expositie verschijnt de publicatie ‘Inkt op papier’.

Een impressie van de expositie:

 

Het getoonde werk:

 

 

Expositie: vrijdag 6 t/m zaterdag 28 april
De galerie is open van woensdag t/m zaterdag van 13 – 18 uur.
Daarbuiten op afspraak met galeriehouder Jeannette Dekeukeleire.

artKitchen gallery
Hemonylaan 6a, 1074 BE Amsterdam
www.artKitchen.nl
info@artkitchen.nl

Of mail Mark Schalken 

Lees meeer over de kunstenaar

De autonome beeldende praktijk van Mark Schalken is divers en media-overstijgend. Voor kunstruimte PuntWG creëerde hij een labyrinth van levensgrote inktportretten (2010). Zijn fotoboek ‘Polderlichaam’ presenteerde hij op FotoFestival Naarden en in Huis Marseille (2014-2015). In 2017 bouwde hij het Luchthuis, een mobiele meditatieruimte, op broedplaats De 1800 Roeden in Amsterdam-West, waar ook zijn atelier is.

Sinds 1997 vormt hij met Albert Hennipman (ontwerper-tekenaar en docent HKU illustratie) het samenwerkingsverband de Ruimte ontwerpers. Ze ontwerpen op conceptueel en creatief niveau voor maatschappelijk geëngageerde organisaties. Daarnaast initiëren ze culturele projecten Zo organiseerden ze voor de afgelopen Dutch Design Week een getekende nieuwskrant en een stand met tientalle jonge tekenaren onder de vlag van Drawing the Times, het door hun ontworpen platform voor getekende journalistiek.

Momenteel ontwikkelen ze ‘Het Huis van Betekenis’ aan de Utrechtse gracht. Een groot 18e eeuws pand wordt de uitvalsbasis voor een nieuw tekenaarscollectief. Daarnaast krijgt het HB een publieke functie als vrijplaats voor tekencultuur.

Mark Schalken studeerde aan de Design Academy Eindhoven, Academie St. Joost Breda (grafisch ontwerpen) en deed Culturele studies in Amsterdam (UvA). Hij doceerde aan St. Joost, gaf lezingen en gastlessen en schreef artikelen over visuele communicatie.

 

Lees meer over het geëxposeerde werk

Mark Schalken:

Tekenen op papier is voor mij de meest directe en meest sensuele uitdrukkingsvorm die er bestaat. Oostindische inkt –zwart & vloeibaar – voegt daar een grafische, deels onvoorspelbare dimensie aan toe.

Vanaf eind 2016 onstonden series inktwezens, eerst terloops in notitieboekjes, later in mijn atelier op grote vellen en rollen papier. De tekeningenseries kregen titels als ‘Gooi het in de groep’ en ‘Leid me in bekoring’. Die vertaalde ik naar kleine publicaties waarin steeds het karakter van de serie centraal staat. Ik ontwierp houten dragers om de autonome kracht van de boekjes te versterken.

Mijn tekenwijze is verwant aan het Japanse sumi-e schilderen: enerzijds meditatief en geconcentreerd, anderzijds energiek en op slag ‘goed’. Het levende lichaam is mijn onderzoeksterrein. Als motief én als methode. Ik experimenteer graag met de fysieke kant van het maakproces, bijvoorbeeld door gehurkt op een vel papier om me heen te schilderen. Zo ontstond ‘Heel de wereld’, een krioelend tableau van 1,5 bij 2 meter dat associaties met Keith Haring mag oproepen. Soms wordt het werk ruimtelijk. ‘De tak’ is een wilgenstaak van vijf meter met 119 inktfiguren voor de expositie ‘Boeddha in de Linie’ in Fort Asperen (2014).

De expositie bij artKitchen is zeer actueel. Ook nieuw werk van de afgelopen weken is te zien, opgebouwd uit brede kwaststreken die wentelen en kronkelen.

Speciaal voor de expositie maak ik het cahier ‘Inkt op papier’, met een selectie van het inktwerk op krantenformaat.