Websites, boeken, tijdschriften, symposia: bij een reeks van communicatiemiddelen en -momenten zijn we betrokken als ontwerpers, verbeelders en meedenkers.
Wat is ‘goed’ onderwijs, vanuit welke waardes en mensbeelden werken we? Wat zegt de theorie en hoe werkt het in de praktijk? Voor Nivoz en zusterorganisatie hetkind staat de empathische relatie tussen leraar en leerling centraal. Wij zijn hun vaste partner om de dialoog over goed onderwijs visueel gestalte te geven. We beogen leraren, directies, ouders en wetenschappers met elkaar te verbinden.
In 2018 nam Luc Stevens, in 2003 oprichter van Stichting Nivoz, afscheid van zijn rol als algemeen directeur. Ter gelegenheid daarvan werden we gevraagd om het liber amicorum te ontwerpen. Het werd een klein-maar-fijne bundel met verhalen van 23 auteurs, foto’s van Gijs Haak en inkttekeningen van Mark. Speciaal voor Luc zelf maakten we er een houten cassette bij.
Tijdens het tweedaagse internationale symposium ‘Unfolding Human Potential’ spraken onderwijsbetrokkenen uit de hele wereld over de fundamenten van goed onderwijs. Albert was erbij en tekende live een verslag van alle sessies, waarin telkens een andere vraag (of urgentie) centraal stond:
1• How do we perceive children’s well-being as they grow up andtake responsibility, and what qualities of interactions are important to guide the development of children?
2• What does it ask from professionals in educationto guide our children’s development within educational institutions and how should they prepare professionally for this? How do they perceive their responsibility?
3• How should we, starting from the assumptions we have formulated earlier with regard to the quality of interaction that is needed in the school, and about what is asked of professionals,understand the school as an organisation, and how should we perceive educational leadership?
4• Given the growing influence of social and educational sciences on current practice in schools and teacher education, what do we perceive as relevant knowledge,that can beoffered to the daily realities encountered in the educational world, for teachers as actors and as professionals who strive to improve themselves? What are the most fruitful ways in which this knowledge can be ‘created’ or arrived at?
5• Bringing it all together …
Het getekende verslag van Albert:
Onderwijsbetrokken uit de hele wereld, bijeen gebracht door Nivoz en UEF/ Learning for Well-being
Ontwerp voor het symposium-logo
Het thema van het vijfde magazine – Spel – was een uitdaging voor ons als ontwerpers. We wendden we ons tot het Grafisch Werkcentrum Amsterdam. Samen met hoofdredacteur Rob van de Poel creëerden we daar met houten letters op oude klassieke handpersen de koppen en beeldende elementen die (samen met inkttekeningen van Mark) hun weg vonden naar het magazine.
Bekijk een serie spreads uit het magazine
Begin 2015 ontwikkelden we een magazine voor hetkind, dat vijf maal is verschenen. Een laagdrempelige vorm om relevante pedagogische thema’s aan te snijden, zoals ‘vertrouwen’ , ‘grenzen’ en ‘spel’. Tot 5000 exemplaren per nummer zijn er onder scholen verspreid.
Opvallend qua uitvoering zijn het grote formaat, de speelse vormgeving en de mix van foto’s en illustraties. Diverse oud-studenten van Albert werken mee, en ook vaste fotografen die zeer betrokken zijn bij onderwijs en opvoeding: Philippe McIntyre, Caroline Schröder en Hapé Smeele.
De wetenschappelijk gerichte Nivoz-site kreeg een academische uitstraling. Door een uitgekiende detailtypografie blijven de artikelen – long reads – aantrekkelijk om te lezen.
‘Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig.’
Dat is het credo van Meester Kanamori, een Japanse leraar die met zijn bijzondere manier van lesgeven internationale aandacht heeft getrokken. Meester Kanamori ziet school niet als een kennisfabriek, maar als een plek waar kinderen van gereedschap worden voorzien om goed te leren leven. Hij laat de kinderen uit zijn klas hun hart uitstorten, hij laat ze voor elkaar opkomen en voor elkaar zorgen.
Een jaar lang werd Kanamori’s klas gevolgd door een cameraploeg, resulterend in de documentaire ‘Children Full of Life.’ Deze documentaire is inmiddels miljoenen keren bekeken – ook in Nederland. Het idee ontstond om Kanamori naar Nederland te halen zodat zijn kennis gedeeld zou kunnen worden. En het is gelukt: hetkind, dochter van onderwijs- en opvoedingsorganisatie NIVOZ, organiseerde een ‘schoolreis’ voor Meester Kanamori, door heel Nederland heen.
Ter gelegenheid van de komst van meester Kanamori ontwierpen we de Nederlandse uitgave van zijn boek én de eerste krant van hetkind.