Installatie in de Haarlemse Vishal

Vaderkamer

‘De Zwarte Madonna & de Troost’ heet de groepsexpositie in de Vishal en de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem (14 sep t/m 14 okt 2018). Met teksten, beelden, tekeningen en foto’s – alles in zwartwit – tonen 21 kunstenaars en schrijvers de verstrengeling van duisternis en hoop. Centraal staat een beeld van curator Alet Pilon: een madonna met kind, beiden gezwachteld in zwart kunstbont en leer. ‘Zwart maar lieflijk’, zo heet het in het Hooglied. Kunnen we troost vanuit de duisternis toelaten?

Bij mij riep het thema van de Madonna een tegenbeeld op: de vaderfiguur. Hoe verhouden we ons tot die biologische, maatschappelijke en spirituele rol? Met inkttekeningen herschiep ik een zijruimte van de Vishal tot kapel en doopte hem ‘Vaderkamer’. Gewijd aan de vader-zoon relatie, aan verbondenheid versus vergankelijkheid.

Tijdens de finissage op zondag 14 oktober (16 uur) wordt ook de door mij ontworpen catalogus gepresenteerd.

 

(installatie-foto’s door Hein van den Heuvel)

 

 

 

… op de tafel ligt een boekje met inkttekeningen…