Het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks

De Helling

15 jaar politiek & cultuur

Van 2001 t/m 2018 ontwierpen we het kwartaalblad, de website en vele andere communicatiemiddelen voor het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks. Hieronder een reeks diverse voorbeelden van hoe wij het verbond zien tussen progressieve politiek en visuele cultuur.

Tijdschrift De Helling

Themanummer 'Big Data'

Ondanks de stijgende invloed van dataverzamelingen op de samenleving, ligt het terrein van big data politiek braak. Dat moet snel veranderen, betogen de auteurs in de Helling met klem. Maar hoe maak je zo’n abstract thema concreet en urgent? Door een combinatie van visuele invalshoeken: met o.a. beeldbijdragen van Jan Voss (Boekiewoekie)en bureau CleverFranke. Voorop een inkttekening van Mark.

Zie hoe in een flow van spreads dit abstracte thema concreet wordt:

 

 

Boek: Green values, religion and secularism

Voor de Green European Foundation ontwierpen we een boek over religie en groene waarden:

“In the last decades, the relationship between religion and modern society has shifted. As a consequence, there have been fierce debates on issues such as ritual slaughtering, homosexual teachers in schools, the wearing of the headscarf in public institutions and the relationship between Islam and terrorism. 

In this publication, Green politicians from different European contexts reflect on the way their own religious or secular values influence their political attitude; the role of religion in the public forum; conflicts between fundamental rights, such as the freedom of religion and the principle of sexual and gender equality; the role of Islam in Europe and the question whether religion is a source of inspiration or an obstacle for Green politics.”

religion-bladerboek

Hieronder de openingssequentie, waarin religieuze symbolen en portrettekeningen van Nina Mathijsen worden gecombineerd met fluor-inkt.

Debatsite voor Bureau de Helling

De heldere stijl van het tijdschrift vertaalden we naar een website met een eigen gezicht, waarbij de leesbaarheid goed is, zowel op desktop als op mobiel. Hieronder de toolkit voor de webbouwers, de homepage en het hoofdmenu op een mobieltje.

site1

 

site2

site3

Ga naar www.bureaudehelling.nl

Visueel podium voor progressief engagement

Tijdschrift De Helling

De Helling is het kwartaalblad over politiek en cultuur van het wetenschappelijk bureau. Wij verzorgen ontwerp en beeldredactie. Ieder kwartaal zoeken we kunstenaars, illustratoren en fotografen met een eigen visie op de thema’s: ontwikkelingssamenwerking, religie, technologie, humanitaire interventie, democratische vernieuwing, etc.

In 2003 ontwikkelden wij het basisontwerp. We gaven het blad een groot formaat (23 x 33 cm): een ruim podium voor een kleine partij met grote ambities. In de opmaak kreeg ieder artikel zijn eigen letter, wat bijdraagt  aan een gevoel van diversiteit in het veelstemmige debat over een rechtvaardige en duurzame wereld. Begin 2013 maakten we een herontwerp van het tijdschrift: van oversized naar compact en boekachtig. Met een duidelijke scheiding tussen de artikelen (zwartwit op romandruk) en de beeldbijdrages (fullcolor op glanzend papier). Wat bleef was de eigenzinnige typografie en de beeldende verdieping.

Een urgente essaybundel

Populisme in Europa

Overal in Europa wordt links geconfronteerd met de opkomst van politieke partijen die beweren ‘namens het volk’ te ageren tegen ‘de migranten’ en ‘de elite’. Dit vertoog raakt de kern van de democratie en kan niet zonder weerwoord blijven. De Green European Foundation organiseerde daarom in samenwerking met het Wetenschappelijk bureau GroenLinks een reeks debatten en een boek. In het boek analyseren groene politici en wetenschappers uit heel Europa het rechtse populisme.
De ‘P’ van populisme en politiek werd het aangrijpingspunt voor ons ontwerp van het omslag. Een strakke voorzijde loopt over in een rommelige achterzijde. De vormkracht van de grote P suggereert hiërarchie en uniformiteit. De vele kleine P’s achterop suggereren diversiteit en dialoog, op de rand van chaos. Het compacte, brede formaat en de stevige typografie (in de Fedra van Peter Bilak) maken de essays prettig leesbaar op een iPad.

Het boek is voor €9.95 te koop op de website van Bureau de Helling.